loading

اعتراض به ثبت علامت تجاری و اختراع

الزام به ثبت اختراع - بهترین وکیل تهران و کرج

الزام به ثبت اختراع - بهترین وکیل تهران و کرج


(ثبت اختراع) در این مقاله قصد دارد تا به بهترین شکل ممکن اعتراض به ثبت علامت تجاری را بررسی نماید. قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ برای جلوگیری از تضییع حقوق اشخاصی که ممکن است از ثبت یک علامت تجاری متضرر شوند، نهاد اعتراض به ثبت علامت تجاری را مورد پیش‌بینی قرار داده‌است. در حقیقت این اعتراض راهکاری برای جلوگیری از ضرر به این اشخاص است. به همین دلیل لازم است تا اعتراض به ثبت علامت تجاری به طور مفصل مورد بررسی قرار گیرد.

 

تفاوت اعتراض به ثبت علامت تجاری و دعوای ابطال علامت تجاری

اعتراض به ثبت علامت تجاری فرایندی است که شخص معترض قبل از ثبت علامت تجاری اقدام می‌نماید و تلاش اصلی این است که از ثبت علامت تجاری جلوگیری به عمل بیاید. اما دعوای ابطال علامت تجاری دعوایی است که پس از ثبت علامت تجاری طرح می‌شود. دعوای ابطال علامت تجاری در مقاله‌های پیشین مورد بررسی قرار گرفته است و ما در این مقاله صرفاً به بحث اعتراض به ثبت علامت تجاری می‌پردازیم.

 

 

اعتراض به ثبت علامت تجاری در چه صورتی امکانپذیر است؟

براساس ماده ۳۰ و ۳۲ قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری، مهم‌ترین موارد اعتراض به ثبت علامت تجاری عبارتند از:

 

    • علامت نتواند کالا یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از یکدیگر متمایز کند. یعنی اگر علامتی که تقاضای ثبت آن شده، قدرت تمایزبخشی نداشته باشد، اشخاص می‌توانند نسبت به ثبت آن اعتراض نمایند.
    • علامت مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در خصوص مبدأ جغرافیایی کالاها و خدمات یا ویژگی‌های آن‌ها به اشتباه بیاندازد.
    • عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، سایر نشان‌های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان‌های بین‌المللی یا سازمان‌های که تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی تاسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور از اجزاء آن علامت باشد.البته اگر مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی‌ربط اجازه استفاده را داده باشد، دیگر موردی برای اعتراض وجود نخواهد داشت.
    • علامت خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.

    • علامت، عین یا به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است.

 

  • عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

 

 

  • عینِ علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده است و یا اینکه تاریخ تقاضای ثبت علامت از سوی معترض برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود، مقدم باشد.
    برای توضیح این قسمت مثالی زده می‌شود. اگر موسسه حقوقی الف در تاریخ ۱۰/۵/۹۹ تقاضای ثبت یک علامت تجاری برای تمایز خدمات خود از موسسات حقوقی و داوری دیگر را کرده باشد و سپس موسسه حقوقی ب در تاریخ ۵/۶/۹۹ تقاضای ثبت همان علامت را برای خود کرده باشد، در این صورت موسسه حقوقی الف حق اعتراض به ثبت دارد.

فرایند اعتراض به ثبت علامت تجاری

پس از آنکه تقاضای ثبت متقاضی (اظهارنامه)، توسط اداره مالکیت صنعتی مورد بررسی قرار گرفت، اجازه انتشار آگهی مربوطه صادر می‌شود. مهلت اعتراض به ثبت علامت تجاری از تاریخ انتشار آگهی به مدت ۳۰ روز می‌باشد. معترض باید در اعتراض‌نامه خود، علت اعتراض را نیز بیان کند. اداره مالکیت صنعتی نیز ۲۰ روز به متقاضی ثبت مهلت می‌دهد تا نظر خود را اعلام نماید. اگر در این ۲۰ روز متقاضی یادداشت کتبی مبنی بر تاکید بر تقاضای خود به اداره نفرستد، تقاضای ثبت مستردشده تلفی خواهد شد. اما اگر متقاضی یادداشت کتبی خود را ارسال نماید، تشریفات اعتراض ادامه خواهد داشت. این مسئله در بخش بعدی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

تشریفات پس از اعتراض به ثبت

اگر متقاضی ثبت نسبت به اعتراض‌نامه تمکین نکند و یادداشت کتبی مبنی بر تاکید بر تقاضای خود را به اداره بفرستد، معترض ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ مهلت دارد که اعتراض خود را به کمیسیون حل اختلافات ناشی از ثبت مالکیت صنعتی ارسال نماید. در نهایت کمیسیون با توجه به دلائل طرفین در خصوص اعتراض به ثبت تصمیم‌گیری می‌نماید. لازم به ذکر است که ویژگی‌های این کمیسیون در مقاله‌های قبلی به طور کامل توضیح داده شده است.

 

آیا تصمیم کمیسیون قابل اعتراض است؟

اعتراض به ثبت اختراع همانطور که گفته شد منتهی به صدور رای از سوی کمیسیون می‌شود. بر اساس ماده ۱۷۲ آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری: “تصمیم کمیسیون از سوی مرجع ثبت به متقاضی یا به طرفین اختلاف ابلاغ شده و ظرف ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ، قابل اعتراض در دادگاه صالح مقرر در ماده ۵۹ قانون است.” دادگاه صالح برای رسیدگی به اعتراض به تصمیم کمیسیون، دادگاه عمومی تهران و شعبه دارای صلاحیت در این خصوص، مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران می‌باشد.

 

اعتراض به ثبت علامت تجاری به دلیل ادعای مالکیت

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، اعتراض به ثبت ممکن است به علل مختلفی صورت پذیرد و یکی از این علت‌ها ادعای حق مالکیت نسبت به علامتی است که تقاضای ثبت آن به اداره مالکیت صنعتی داده شده است. در این صورت اگر علامت تجاری قبلاً به نام معترض ثبت نشده باشد، باید علاوه بر اعتراض موارد زیر را نیز انجام دهد:

 

  • تقاضای ثبت علامت تجاری مطابق با قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری
  • پرداخت حق ثبت اظهارنامه و علامت تجاری
  • پرداخت کلیه مخارج و هزینه‌های مربوطه

اعتراض به ثبت علامت تجاری اگر به علتی غیر از ادعای مالکیت صورت پذیرد، نیازی به طی فرایند مذکور در این بخش دارد و صرف اعتراض به ثبت براساس تشریفات پیش‌گفته کفایت می‌کند.

 

 

اعتراض به ثبت علامت تجاری همانطور که گفته شد روشی است که برای جلوگیری از تضییع حق اشخاصی که به موجب ثبت یک علامت تجاری متضرر می‌شوند. این اعتراض یک روش پیشگیرانه و کم‌هزینه‌تر نسبت به دعوای ابطال علامت تجاری می‌باشد و اشخاص ذی‌نفع می‌توانند قبل از آنکه به فرایند ابطال علامت برسند، از طریق نهاد اعتراض به ثبت علامت تجاری به مقصود خود برسند.

 

برای مشاوره در زمینه اعتراض به ثبت علامت تجاری و اختراع به بخش تماس با ما مراجعه نمایید

وکالت>وبلاگ>ثبت اختراع

منبع : امین عدالت

Rate this post

اسناد

اظهارنامهاعتراضبهترین وکیل تهرانبهترین وکیل ملکیپرداختتجارتتشریفاتتماس با ماتیم حفظثبتثبت اختراعحق ثبتدادخواستدعویسازمان امور مالیاتیعلائم تجاریکرجمالیاتمحمود روشنی معزوکالتنامهوکیلوکیل تهرانوکیل ملکی

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها