loading

طلاق به درخواست زوج

قانونگذار برای هر یک از زوجین شرایط قانونی جهت اخذ حکم طلاق و گواهی عدم سازش مقرر داشته است.
مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی اصلاحی مصوبسال ۱۳۸۱ مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید . برابر تبصره همان ماده به زن نیز اختیار داده است که با وجود شرایط مقرر در مواد ۱۱۱۹ و ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی از دادگاه تقاضای طلاق نماید.
شرایط مقرر در قانون مدنی برای مرد در مواد ۱۱۲۴ به بعد مشخص گردیده است. از شرایط طلاق به طور مثال بالغ، عاقل ،قاصد و مختار بودن طلاق دهنده می باشد.لیکن با توجه به اینکه قانون حمایت از خانواده به عنوان یک قانون خاص، شرایط و مقرراتی را برای طلاق در نظر گرفته است، بنابراین بدون رعایت شرایط ذیل حکم طلاق صادر نخواهد شد.
۱ .برابر ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده، ثبت طلاق و سایر موارد انحلال نکاح و نیز اعلان بطلان نکاح یا طلاق در دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق حسب مورد پس از صدور گواهی عدم سازش یا حکم مربوط از سوی دادگاه مجاز خواهد بود.
۲ .برابر ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده در کلیه موارد طلاق که طلاق به درخواست مرد هم شامل آن میباشد، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش، موضوع را به داوری ارجاع نماید. در این مورد دادگاه باید با توجه به نظر داوری رای صادر و چنانچه آن را نپذیرد، نظر داوران را با ذکر دلیل رد کند.
۳.طبق ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده ثبت طلاق موکول به تادیه حقوق مالی زوجه است.بنابراین در طلاق به درخواست مرد، باید حقوق مالی زوجه اعم از مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ایام زناشویی، طبق نظر کارشناس، همچنین نحله را پرداخت و تکلیف جهیزیه و حضانت فرزندان را معلوم نماید.
۴ .اجرای صیغه طلاق برابر ماده ۳۳ قانون حمایت از خانواده منوط به انقضای مهلت فرجام خواهی که مطابق مقررات قانون آیین دادرسی مدنی مدت ان 20روز است،انجام میشود.

جهت مشاوره با موسسه حقوقی معز تماس بگیرید.

0912-1321268

0936-1231268

Rate this post

خانواده

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها