loading

قماربازی و ربا خواری

قماربازی و ربا خواری - بهترین وکیل تهران

قماربازی و ربا خواری - بهترین وکیل تهران


قماربازی و ربا خواری دو مورد از ممنوعیات دین اسلام هستند به همین دلیل قوانین مجازات اسلامی ایران، این دو مورد از اعمال موجود در جامعه را نامشروع دانسته و از آن ها با عناوینی چون جرم ربا و جرم قمار یاد کرده است و همچنین برای آن دو مجازات مشخصی تعیین کرده است. در این راستا، ما در این مقاله برای شما توضیح می دهیم که به چه جرایمی، جرم ربا و جرم قمار می گویند؟ و در قانون مجازات اسلامی ایران برای قماربازان و ربا خواران چه مجازاتی تعیین شده است؟

جرم ربا و جرم قمار

در همین ابتدای کار اجازه بدهید که به مفهوم ربا و قمار بپردازیم و ببینیم که در اصل، به چه اعمالی ربا و به چه اعمالی قمار گفته می شود. ربا در واقع سودی است که طلبکار بابت طلب خود می گیرد. این بدان معناست که طلبکار در ازای طلب خود علاوه بر مقدار پول یا جنس قرض داده خود، مقداری پول یا جنس به عنوان سود از طلبکار دریافت می کند. قمار به بازی ای گفته می شود که در آن شرط و گرو بندی وجود دارد به طوری که برنده بازی از بازنده، پول یا هر آنچه که از قبل گرو گذاشته است را می گیرد.
تا اینجا مفاهیم اولیه و اصلی ربا و قمار را برای شما توضیح دادیم. حال به سراغ قانون می رویم و ببینیم چرا ربا و قمار در جمهوری اسلامی ایران جرم قلمداد می شوند. همانطور که می دانید اولاً ربا و قمار دو نمونه از اعمالی هستند که صریحاً در دین اسلام نهی شده اند؛ ثانیاً این دو عمل در دسته ی رفتارها و تجارت هایی قرار می گیرند که تاثیر سوءی بر اقتصاد و تجارت های سالم موجود در جامعه دارند که به تنهایی می توانند به افراد جامعه مخصوصاً اقشار فقیر آن ضرر و زیان وارد کنند. این دو مورد، دلایل کافی ای شده اند تا قانون مجازات اسلامی ایران، ربا و قمار را جرم بداند و با مجرمان این حوزه برخورد جدی داشته باشد.

 

مجازات ربا و مجازات قمار در قانون مجازات اسلامی

برای بررسی مجازات قمار و مجازات ربا به قانون مجازات اسلامی مراجعه می کنیم. موارد ۷۰۵ تا ۷۱۱ قانون مجازات اسلامی به انواع جرم قمار و مجازات آن پرداخته است. این مواد بیان می کنند که انجام قمار، حمل و خرید آلات و وسایل قماربازی، ساختن و فروش آلات و وسایل مخصوص به قمار بازی، دایر کردن قمارخانه و حتی کار در قمارخانه ها جرم محسوب می شود و برای این افراد بسته به نوع جرم انجام شده، حبس، پرداخت جریمه و یا حتی ضربات شلاق تعیین خواهد شد.

در رابطه با ربا، ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی، مرتکبین ربا شامل ربا دهنده، ربا گیرنده و واسطه گرهای بین این دو را مجرم شناخته و آن ها را به شش ماه تا سه سال حبس، پرداخت جریمه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می کند؛ البته در این میان تبصره هایی برای این ماده وجود دارند.

جمع بندی

در قانون مجازات اسلامی، ربا و قمار جرم بوده و مرتکبان این دو عمل مجرم معرفی می شوند به همین دلیل در راستای مقابله با وقوع جرم ربا و جرم قمار در کشور و شیوع این رفتارهای نامشروع در جامعه، مجازاتی درخور این جرایم تعیین شده است. در این راستا، ما در این مقاله برای شما توضیح دادیم که جرم ربا و جرم قمار چی هستند و قانون چگونه با این مجرمان برخورد خواهد کرد. هدف از این کار، آگاهی سازی هر چه بیشتر به مردم در جهت جلوگیری از  وقوع جرم های ناخواسته این چنینی در جامعه است.

وکالت >بایگانی >قماربازی و ربا خواری-قماربازی و ربا خواری

منبع : اعتماد و اندیشه

4.6/5 - (7 امتیاز)

جرایم

آگاهیبهترین وکیل تهرانبهترین وکیل ملکیبهترین وکیل ملکی تهرانتیم حفظجرمحکم دادگاهدادخواستدادگاهدفتر وکالتدفتر وکالت در تهرانرباقانون مدنیقمارقماربازی و ربا خواریمجرم

5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها