loading

تعدیل تقسیط مهریه

چنانچه زوج بعد از ارائه دادخواست اعسار و با صدور حکم اعسار و تعیین شرایط پرداخت، باز هم قادر به پرداخت مهریه نباشد، می تواند دادخواست تعدیل مهریه و تقسیط را به دادگاه صادر کننده حکم اعساربدهد تا شرایط اقساط به نفع وی باشد.

تبصره۲ ماده ۱۱ قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی مقرر می دارد : هر یک از محکوم‌ٌله یا محکومٌ‌علیه می‌توانند با تقدیم دادخواست، تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند. دادگاه با عنایت به نرخ تورم بر اساس اعلام مراجع رسمی قانونی کشور یا تغییر در وضعیت معیشت و درآمد محکومٌ‌علیه نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می‌کند.
طبق تبصره ماده مذکور،به هر کدام از زوج و زوجه اختیار داده میشود که پس از صدور رای تقسیط ، با تقدیم دادخواست تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند.
دعوای تعدیل تقسیط مهریه را زمانی می شود ادعا کرد که مهریه قبلا برابر حکم صادره از دادگاه تقسیط شده و حتی مقداری از این اقساط نیز پرداخت شده باشد.(اقساط حداقل سه یا چهار ماه پرداخت شده باشد.)
تعدیل تقسیط مهریه را هم زوج و هم زوجه میتوانند ادعا کنند.

ادعای تعدیل تقسیط مهریه توسط زوج :
وقتی زوج به دلایلی نظیر اوضاع بد اقتصادی کشور، تورم، مریضی ، اخراج از کار و.. قادر به پرداخت اقساط مهریه در موعد مقرر نباشد، در این صورت می تواند اقدام به ارائه دادخواست تعدیل تقسیط مهریه بنماید.
ادعای تعدیل تقسیط مهریه توسط زوجه:
زوجه هم میتواند دادخواست تعدیل در تقسیط مهریه را بدهد. این در صورتی است که بتواند توانایی مالی زوج را ثابت کند. در این مورد زوجه پس از اطلاع از تغییر در وضعیت زندگی و یا درآمد زوج میتواند این دادخواست را به دادگاه صادر کننده رای اعسار تقدیم نماید.
مدارک لازم جهت دادخواست تعدیل تقسیط مهریه:
۱ . استشهادیه ای که طی آن ۲ نفر از اوضاع و احوال زندگی زوج آگاه باشند و در دادگاه برای ادای شهادت حضور پیدا کنند.
۲ . فیش حقوقی و یا مدرکی که وضعیت مالی جدید زوج را اثبات کند.
رای صادره در خصوص تقسیط مهریه:دعوای تعدیل تقسیط مهریه را زمانی می شود ادعا کرد که مهریه تقسیط شده و حتی مقداری از این اقساط نیز پرداخت شده باشد.

جهت مشاوره با موسسه حقوقی معز تماس بگیرید.

0912-1321268

0936-1231268

Rate this post

خانواده

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید پروانه
سعید پروانه
3 سال قبل

سلام جهت تعدیل تقسیط مهریه چه مدارکی لازم است

Heydar
Heydar
3 سال قبل
پاسخ به  سعید پروانه

سلام شهادتنامه دو نفر مبنی بر اعسار به اضافه سند ازدواج