loading

ثبت واقعه رجوع

تعریف رجوع: رجوع یا رجعت به طلاق به این معنی است که مرد زنی را که طلاق داده بدون خواندن صیغه عقد دوباره همسر خود کند.
با رجوع حکم طلاق باطل میشود و زن و مرد دوباره همسر هم می شوند،رجوع هم با رفتار و هم با گفتار (فعلی،قولی) محقق می شود و تنها در طلاق رجعی و در زمان عده جایز است. در طلاق های خلع و مبارات که طلاق بائن هستند رجوع جایز نیست ،مگر آن که در زمان عده زن از بخشش خود منصرف شود.
طبق ماده۱۱۵۰ قانون مدنی عده عبارت است ازمدتی که تاانقضای آن زنی که عقدنکاح اومنحل شده است نمی تواند شوهردیگر اختیارکند.
اقسام رجوع:
۱.رجوع قولی: با به کار بردن هر لفظی که بر رجوع مرد به همسر دلالت کند. رجوع اتفاق می افتد. به کار بردن عباراتی مانند به تو رجوع کردم یا تورا به ازدواج سابق برگرداندم رجوع می گویند.
۲.رجوع فعلی: به رجوعی گفته می شود که در آن مرد با انجام کاری نشان می دهد که زن را دوباره همسر خود کرده است. رجوع فعلی با بوسیدن یا لمس کردن یا آمیزش با او محقق می شود.
شرایط واحکام رجوع:
رجوع تنها در طلاق رجعی جایز است.
در طلاق های خلع ومبارات ،اگر زن در زمان عده از بخشش خود منصرف شود رجوع جایز می شود .
در صورت رجوع مرد، زن باید از او تمکین کند.
اگه مردی همسر خودرا دوبار طلاق دهد بعد از هر طلاق به او رجوع کند یا او را دوباره عقد کند پس از طلاق سوم زن بر او حرام می شود. یعنی حق رجوع به او یا ازدواج با او را ندارد مگر آن که آن زن، با مرد دیگری ازدواج کند که در این صورت با شرایطی از جمله آمیزش با شوهر دوم می تواند پس از مرگ او یا طلاق از او با شوهر اول ازدواج کند.
ماده۱۱۴۸ مقرر داشته است.در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است.
ومطابق ماده۱۱۵۵ همان قانون زنی که بین اووشوهر خودنزدیکی واقع نشده وهمچنین زن یائسه نه عده طلاق داردونه عده فسخ نکاح ولی عده وفات درهرمورد باید رعایت شود.
عدم ثبت رجوع :
ثبت واقعه رجوع شرط صحت رجوع نیست بلکه مرد مکلف است در صورت وقوع رجوع ظرف یک ماه نسبت به ثبت رجوع اقدام نماید ، در صورت عدم ثبت رجوع و با شکایت زوجه یا اعلام جرم از سوی دادستان ضمن الزام مرد به ثبت واقعه ی رجوع توسط دادگاه به پرداخت جزای نقدی از هشتاد تایکصد و هشتاد میلیون ریال یا نود و یک روز تا شش ماه حبس محکوم می شود.ماده
مهلت و مدت زمان رجوع بعد از طلاق:
مهلت رجوع در طلاق رجعی تا انقضای مدت عده زن می باشد. در صورتی که عده زن در طلاق رجعی به پایان برسد و مرد قصد رجوع کند مکلف به ازدواج مجدد با همسر سابق خود می باشد و امکان رجوع بدون ازدواج مجدد ندارد.
اما مهلت رجوع در طلاق بائن فقط زمانی است که زن به ما بذل رجوع باشد و یا در مقابل توافق به طلاق مالی ردوبدل نشده باشد.

جهت مشاوره با موسسه حقوقی معز تماس بگیرید.

0912-1321268

0936-1231268

Rate this post

خانواده

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها